Valerijus Rudzinskas
Vaistažolės gydo nuo priklausomybių
Kunigas vienuolis Valerijus Rudzinskas mano, kad ekologinis vaistažolių ūkis – perspektyvus pragyvenimo šaltinis. Be to, tai ir sena kultūrinė vienuolynų tradicija. Prie vienuolynų buvo kuriami vaistažolių daržai, vaistiniai augalai naudoti vienuoliams ir aplinkiniams gyventojams gydyti.
Vienas moderniausių ekologinių vaistažolių ūkių, turintis saulės kolektorių, kurio pagaminta šiluma vaistažoles džiovina vasarą,įsikūrė Dzūkijos miškų glūdumoje, Panaros kaime, Varėnos rajone (maždaug aštuoni kilometrai už Merkinės). Čia kunigo vienuolio Valerijaus Rudzinsko įkurtoje „Pilnų namų“ bendruomenėje nuo priklausomybių sveikstantys žmonės augina vaistažoles.
Besikurianti vienuolija
Kokia šios bendruomenės pradžių pradžia?
Tėvas Valerijus Rudzinskas pasakoja, kad pirmiausia buvo pagalbos prašantys žmonės, įklimpę į priklausomybių liūną, visuomenės atstumti, atėję iš šiukšlynų, dažnai nereikalingi net artimiesiems. Paskui atėjo mintis kurti vienuoliją, kad šis pradėtas darbas dėl kokių nors aplinkybių netikėtai nenutrūktų, o būtų tęsiamas.
„Reabilitacija – sunkus, kartais net beviltiškas darbas. Esame tikintys, vadovaujamės tuo, kas Dievo įdėta į širdis. Ne vien dėl to, kad to reikia Bažnyčiai, kad tokia jos misija, o savo širdimis atsiliepdami į Dievo kvietimą“, – taip „Pilnų namų“ bendruomenės misiją apibūdina jos įkūrėjas. Jos pavadinimas nusako Viešpaties troškimą, kad jo namai būtų pilni.
Kodėl ši bendruomenė augina būtent vaistažoles?
„Kaip vienuolyno kūrėjui rūpi jo ateities perspektyvos, galimybės išsilaikyti. Kiekviena vienuolija laikosi savo rankų darbu, o ekologinis vaistažolių ūkis atrodo vienas iš perspektyvių pragyvenimo šaltinių. Be to, tai ir sena kultūrinė vienuolynų tradicija. Prie vienuolynų buvo kuriami vaistažolių daržai. Vaistiniai augalai naudoti vienuoliams ir aplinkiniams gyventojams gydyti“, – sako Tėvas Valerijus Rudzinskas.
Vaistažolės gydo ir „Pilnų namų“ bendruomenės narius?
„Su tikėjimu ir meile atliekame darnų darbą. Vienuolyne daug kas išmelsta, čia gyva Dievo Dvasia, jo malonė“, – sako kunigas vienuolis.
Šios bendruomenės moderatorius brolis Laimonas Mituzas,inžinerijos magistro diplomą iškeitęs į tarnystę žmonėms, kurie daugeliui atrodo beviltiški, pastebi, kad sveikstantiems nuo priklausomybių žmonėms vaistažolių arbatos labai tinka. Paprastai jie turi daug ligų, reikia valyti organizmą ir kepenis, ką vaistažolės palengva ir daro.
Laikėsi regulos
Kurį laiką bendruomenė glaudėsi Nemunaičio Švenčiausiosios Mergelės Marijos gimimo parapijoje, tačiau vietos žmonėms būgštaujant, kad į bendruomenę atvyksta narkomanai, prieš ketverius metus nuošalioje vietoje, Dzūkijos miške, įsigijo sodybą, kurioje tebesikuria. Apie trisdešimt bendruomenės gyventojų glaudžiasi bene prieš šimtmetį pastatytuose svirnelyje ir gyvenamajame name. Bendruomenės gyvenimo ašis – koplyčia, įrengta buvusiame kluone, išpuošta vieno bendruomenės nario tapytomis ikonų reprodukcijomis. Buvusiame tvarte įrengta valgykla ir keli kambarėliai pasišventusiems broliams. Užpernai iškilo moderni vaistažolių džiovykla ir nauja pirtis.
„Nepatogumai verčia išmokti priimti kitų ribotumus, ištverme pranokti priklausomybių pasekmes, ryškiai matomas dvasiškai ir fiziškai sužlugdytame žmoguje. Kiekvieną dieną mokomės tapti Dievo vaikais, o tarpusavy – broliais. Tik dalyvavimas kito kančioje atveria akis atsivertimo stebuklui. Liesdamiesi prie šalia per gyvenimą keliaujančio žmogaus kryžiaus ir leisdami jam prisiliesti prie mūsiškio, pajuntame vienybę Kristuje“, – pastebi Valerijus Rudzinskas.
„Pilnų namų“ bendruomenėsrytas prasideda malda, po kurios brolija sėda pusryčiauti. Tada prasideda darbo diena. Vyrai valo mišką, ruošia malkas, drožia suolus ir kitus baldus, meistrauja. Vasarą daug rankų darbo reikalauja vaistažolės ir vaistinių augalų herbulariumas. 14 valandą vėl malda ir pietūs, po jų – vėl darbas, vakarinė malda ir vakarienė. Kelios vakaro valandos skiriamos ugdymo užsiėmimams ar susikaupimui.
Reabilitacija
Kas gali padėti įveikti žmogui priklausomybę? Pasak Tėvo Valerijaus Rudzinsko, svarbiausia trys dalykai – dvasinis ugdymas su malda, darbo terapija ir 12 žingsnių programa: pripažinti, kad žmogus tapo bejėgis prieš alkoholį ar narkotikus, patikėti, kad Dievas gali sugrąžinti sveiką protą, apsispręsti savo gyvenimą atiduoti į jo rankas, stropiai ir be baimės ištyrinėti save ir atsiduoti Dievui, apvalančiam nuo visų charakterio ydų, prašyti jo padėti įveikti trūkumus, vykdyti jo valią.
„Net nekrikštytiems, kito tikėjimo žmonėms nekyla sunkumų laikytis regulos, dėl jos žmonės bendruomenės paprastai nepalieka. Neatlaiko abstinencijos, išveja narkotikų alkis“, – pastebi bendruomenės įkūrėjas. Pasak jo, svarbiausia padėti likimo nuskriaustiems žmonėms susitaikyti su Dievu, patikėti jo gailestingumu ir meile, kad šis jų neatstumia.
Kasdien bendruomenė sulaukia vieno – trijų norinčiųjų čia apsigyventi skambučių. „Pilnų namų“ bendruomenės taisyklės tokios: nepriimami asmenys „nuo adatos“, jie turi būti atlikę detoksikaciją ir 17–30 metų amžiaus.
Bendruomenėje sveikstantys jaunuoliai negali žiūrėti televizoriaus, klausytis radijo, skaityti pasaulietiškos spaudos. Pasak kunigo, tai padeda ugdyti drausmę, siekti ramybės, sveikti ir blaivėti. Be to, tai natūralus prisitaikymas prie miškingos vietovės, kurios nepasiekia televizijos bangos.
Pasak Tėvo Valerijaus Rudzinsko, į bendruomenę atvyksta susikaustę, daug iškentėję žmonės, o žiniasklaida, akcentuojanti blogas naujienas, gąsdinanti krize, varo žmones į depresiją, neskatina pozityviai mąstyti ir tikėti rytojumi, artimu. Visa Vakarų kultūra linkusi sureikšminti problemas, sutirštinti blogybes, kas stumia žmones į neviltį, atitraukia nuo Dievo. Tai viena iš velnio veikimo formų. Ta informacija apie ekonominę krizę – psichozė. Tarsi prakeiksmas.
Tėvas Valerijus prisimena, kaip depresija besiskundžiančiai pažįstamai narkomanei patarė kiekvieną rytą nors po keliolika minučių žiūrėti pro langą, kaip brinksta pumpurai, skleidžiasi medžio lapai, žiedai. Jau po mėnesio ji pasakė, kad pamačiusi, kaip keičiasi gamta, pradėjo geriau jaustis.
Pasak kunigo, pasaulyje yra daug gražių dalykų, jų gausu gamtoje, ypač stebint metų laikų kaitą. Tai lengviau pastebėti suvokus, kad bet kuri kančia turi užslėptą prasmę, kurią, deja, ne visada suvokiame, o kartais visais įmanomais būdais stengiamės nuo jos išsisukti.
Tėvo Valerijaus vaikai
Bendruomenėje gyvena ir nuo priklausomybių gydosi 10–20 žmonių, kuriuos Tėvas Valerijus Rudzinskas vadina savo vaikais. Per dešimt „Pilnų namų“ bendruomenės gyvavimo metų čia pabuvojo daugiau kaip trys šimtai tokių asmenų.
Kas sunkiausia priklausomybės atsisakyti pasiryžusiam žmogui? Pasak Tėvo Valerijaus, sunkiausia persilaužimo laikas ir adaptacija bendruomenėje. Detoksikacijos kursas gydymo įstaigoje trunka iki savaitės, tai labai trumpas laikas.
Kunigas neslepia, kad retsykiais, matydami sudėtingus abstinencijos atvejus, kai, atrodo, žmogus tiesiog miršta, net vidurnaktį važiuoja į Druskininkų ligoninę, kur jaunuoliams pagelbėja. Bet taip būna retai. Paprastai susitvarko patys, kažkada patyrę tokią būseną bendruomenės nariai palaikoir pataria, ką ir kaip daryti. Kai kada ir pats Tėvas budi per naktį, kadangi kartais žmonės patiria neurotines baimes, kai negalima jų palikti vienų.
„Svarbiausiai juos mylėti, neniekinti, priimti kaip savo gyvenimo dalį. Tada atsivers, keisis. Ir nereikia bandyti ieškoti kaltų dėl nenusisekusio gyvenimo, versti kaltės tėvams, aplinkybėms ar mokyklai“, – sako Tėvas Valerijus Rudzinskas.
Visą, dvylikos mėnesių, reabilitacijos kursą baigti pavyksta ne visiems į bendruomenę atvykusiesiems. Kiti neištveria, grįžta į žlugdantį gyvenimą.
„Būna, vyrai neištveria, išeina, palieka bendruomenę, miršta, laidojame ir meldžiamės už juos. Mokome juos įprasti šauktis Jėzaus pagalbos, galbūt jie išėję pasiekia ne mažiau, nei gyvendami čia“, – pastebi bendruomenės įkūrėjas.
Kas lemia, kad vienas į priklausomybės liūną patekęs žmogus pakyla, pradeda naują gyvenimą, kitas niekaip neįstengia to padaryti? Pasak brolio Laimono Mituzo, daug įtakos turi tai, į kokią aplinką jie grįžta po reabilitacijos. Būdami bendruomenėje vaikinai jaučiasi stiprūs siekti savo tikslo, tačiau jeigu grįžta į tą pačią aplinką, pas tuos pačius draugus, pasijunta kitaip. Todėl labai svarbu, kad vyrai ir toliau dalyvautų Anoniminių alkoholikų grupių veikloje, nenutoltų nuo tikėjimo ir maldos. Svarbu artimųjų supratimas ir palaikymas.
Bendrijos miškelyje stovi koplytstulpis „Siekis“, kuriame įrėžiami visą reabilitacijos programą „Pilnų namų“ bendruomenėje baigusiųjų vardai ir pavardės. Per metus nuo koplytstulpio pastatymo dienos jau įrėžti šeši vardai.
„Keli mano vaikai baigė ir universitetus, sukūrė šeimas, vienas dirba Šiaulių arkivyskupijos jaunimo centre, kitas, kuris dar nebuvo pakliuvęs į įskaitą, – Vidaus reikalų ministerijoje“, – pasakoja bendruomenės įkūrėjas.
Jis teigia, kad jam sunkumų bendruomenėje nekyla, tiesiog eina pasirinktu keliu, jausdamas pašaukimą. Didesnį nerimą jam kelia klausimas, ar pakaks norinčiųjų pasišvęsti tarnystei bendruomenėje.
Didžiausias – grikių plotas
„Pilnų namų“ bendruomenė turi 6 hektarus ekologinio ūkio, antra tiek – miško. Sumanę imtis ekologinės vaistažolininkystės, bendruomenės iniciatoriai pirmiausia konsultavosi su Vytauto Didžiojo universiteto, Kauno botanikos sodo, Lietuvos žemės ūkio universiteto ir Botanikos instituto mokslininkais, kas geriausiai augtų smėlynuose.
Vien herbulariumas, įrengtas pagal senųjų vienuolynų tradicijas, užima 0,1 hektaro. Jame auga 16 rūšių vaistinių augalų. Žemesni augalai auga prie takelio, antroje eilėje – aukštesni, palei miškelį – aukščiausieji. Ypač įspūdingai herbulariumas ir jį puošianti Algimanto Sakalausko, Valdo Kubiliaus skulptūra atrodo vasaros pradžioje, kai augalai sužydi.
Didžiausią – 3,5 hektarų „Pilnų namų“ bendruomenės plotą užima grikių laukas, 40 arų – vaistažolynas, 10 arų – braškių plantacija. Bendruomenės nariai, kartu su bendruomenės talkininkais vasarą skina grikių žiedus, braškes bei kitus vaistinius augalus ir juos džiovina.
„Rausvažiedės ežiuolės stiprina imunitetą, didžiažiedės tūbės, čiobreliai, vaistiniai isopai (juozažolės), šalavijai padeda nuo kosulio, gydo gerklę. Teigiama, kad šalavijai net valo stuburo nervų kanalus, raudonėliai – ramina. Sakoma, kad krūminės perilės, Rytų medicinoje dažnai vartojami augalai, padeda išmesti iš organizmo viską, kas nereikalinga. Jos – vienmetės, bet jų sėklų nerenkame, pačios pasisėja“, – vaikščiodama herbulariumo takeliais pasakoja Rūta Jakubonienė. Kauno politechnikos institute chemijos fakultetą baigusi „Pilnų namų“ bendruomenės projektų vadovė neslepia, kad visi šios bendruomenės nariai – truputį žolininkai, visiems teko klausyti paskaitų apie vaistinius augalus, bendrauti su jų augintojais, tyrinėtojais ir kitais žinovais. Visi šiek tiek pažįsta ir vaistinių augalų charakterį. Pasak Rūtos Jakubonienės, dauguma vaistinių augalų gana nereiklūs ir nuolankūs, pasodinti nesunkiai prigyja ir dera. Bene įnoringiausi iš bendruomenėje auginamų augalų yra mėlynieji palemonai. Visus jų daigelius susodino tvarkingai – eilėmis, tačiau augalai pasidavė į šalis, lysvėje auga be jokios pirmykštės tvarkos.
Trečdalis – savo reikmėms
Greta herbulariumo akį patraukia tvenkinukas, kurį saugo akmeninis nykštukas, turintis ir nedidelį savo namelį (juo užmaskuota siurblinė), ant kurio kranto šildosi akmeniniai sraigė, žaltys, driežiukas.
Prie takelio į laukus stovi bitininko namelis. Prie jo ant didelio akmens ropinėja akmeninė bitė, tai dailininko Raimondo Navakausko dar nebaigta kalti skulptūra. Šį, Lietuvos tūkstantmečio, pavasarį „Pilnų namų“ bendruomenės gyventojai pasitiko dirbdindami inkilus. 160 jų įkėlė bendruomenės teritorijoje.
Vasarą po kelis žmones triūsia laukuose ir herbulariume, eina rinkti vaistažolių, skina medetkų ar grikių žiedus, iš laukų juos suneša į džiovyklą, kur į specialius aruodus sudėti augalai 2–3 paras džiovinami iki 40 laipsnių saulės energijos pašildytu oru. Gretimame kambaryje vaistažolės karpomos. Ūkyje dirba ir keturios gretimų kaimų moterys.
Per metus bendruomenės nariai paruošia iki 500 kilogramų sausų vaistažolių. Apie trečdalį produkcijos sunaudoja savo reikmėms, kitą – parduoda. Daugelį vaistažolių (aviečių ūglių ir lapų bei uogų, dirvinių asiūklių, paprastųjų rasakilų, kraujažolių, jonažolių, gauromečių, trispalvių našlaičių, didžiųjų dilgėlių, miškinių dedešvų) surenka natūraliose augimvietėse, kitas (rausvažiedes ežiuoles, vaistinius isopus (juozažoles), medetkas, arnikas, vaistines ramunes ir melisas, vaistinius čiobrelius, šalavijus, grikius, mėlynuosius palemonus) užaugina. Konsultuodamiesi su mokslininkais, vaistinių augalų tyrinėtojais kuria nesudėtingus vaistažolių arbatų mišinius.
„Tikimės, kad iš mūsų vaistažolių ir prieskoninių augalų ūkio patirties semsis aplinkinių kaimų ūkininkai, plis ekologinio ūkininkavimo, saulės energijos pritaikymo žemės ūkyje patirtis, todėlsiekiame ne kuo daugiau pagaminti, o kuo gražiau tvarkytis bendruomenėje, išsaugoti kraštovaizdžio mozaikiškumą ir atviras erdves“, – sakė Rūta Jakubonienė, pastebėdama, kad vaistažolių ir prieskoninių augalų auginimas gali pakeisti arba papildyti tradicinį ūkininkavimą nederlingose šio krašto žemėse ir suteikti papildomų pajamų ūkininkams.
Iš ūkio bendruomenė dar neužsidirba išsilaikyti reikalingų lėšų, dalį jų skiria Narkotikų kontrolės departamentas tęstiniam projektui „Asmenų, priklausomų nuo psichiką veikiančių medžiagų, socialinė psichologinė reabilitacija „Pilnų namų“ bendruomenėje“, sulaukiama ir fizinių bei juridinių asmenų paramos.
Apie save ir vaistažoles
„Rinkti vaistažoles gal ir nuobodoka, tačiau bendruomenėje yra daug įdomios veiklos. Mėgstu žaisti krepšinį. Anksčiau mokslai, maldos nerūpėjo, dabar kitaip žiūriu į gyvenimą, suprantu, kad mokykla yra labai svarbi, pamėgau maldą“, – sakė jauniausias bendruomenės narys, brolio Laimono globotinis penkiolikametis Karolis, kurį į bendruomenę atvežė užsienyje dirbantis tėvas, mamos vaikinas neturi.
„Kai nusibosdavo kasdieniai ūkiniai darbai, užpuldavo prisiminimai iš seno gyvenimo, eidavau skinti vaistažolių: medetkų, tūbių, grikių žiedų. Vienuma ir tyla padėdavo nurimti, sutelkti dėmesį į save, pakeisti neigiamą minčių srautą į pozityvų“, – prisipažino Francas.
Aleksandras ir Valdas sakė, kad darbas su vaistažolėmis iš pradžių neteikė jokio džiaugsmo, nes reikalavo daug kruopštumo ir kantrybės, tačiau laikui bėgant jis netgi tapo malonus. Šis darbas yra savotiški „tramdomieji marškiniai“, meditacija, ugdo kantrybę ir nuolankumą.
Apie „Pilnų namų“ bendruomenę filmą sukūręs režisierius Algimantas Maceina neslėpė, kad bendruomenėje ir pats gydėsi priklausomybę. Jam ši bendruomenė tapo Dievo malone. Joje jis atradovisišką dvasinę ramybę, paprastą, ramų gyvenimą, o filmą kūrė norėdamas parodyti, kad yra priklausomybės sprendimo kelių.
„Patekęs į bendruomenę kitą dieną jau skyniau vaistines ramunes, sėdėdamas ant žemos kėdutės. Šalimais skleidžia savo aromatą medetkų laukas, toliau baltuoja žydintys grikiai. Sėdžiu kvapnių ramunių lauke apsuptas bitelių, mintyse prašau angelų ir šventųjų pagalbos tvarkyti visas problemas. Visiška ramybė ir palaima. Maldos gali nesuprasti, bet ji – veikia“, – pasakojo Algimantas.
Kunigas Valerijus Rudzinskas puikiai prisimena, kaip mažas susirgęs gerdavo čiobrelių, aviečių ar liepų žiedų arbatą, eidavo su klasės draugais rinkti šalpusnių ir kitų vaistažolių. Gal ir tai turėjo įtakos, kodėl „Pilnų namų“ bendruomenė puoselėja būtent vaistažolių ūkį?
Ateina ir poetinis žodis
Reabilitaciją atliekantys žmonės ne tik mokosi pažinti savo ligą, dirba įvairų fizinį darbą, keturis kartus per dieną meldžiasi, bet ir kalbina poetinį žodį. Tai pasiūlo bendruomenės įkūrėjas Tėvas Valerijus, poros dešimčių knygų autorius, prieš tai, žinoma, pakalbėjęs apie vaizdo, garso, išgyvenimo ir žodžio santykį, jų struktūrą ir raiškos galimybes. Tai ne sausas literatūros įvadas, o ekskursijos prie upelio, medžių, bandant pajusti, ką kalba gamta, kaip galime vaizdą, savo jausmus ir išgyvenimus išreikšti žodžiais.
„Pilnų namų“ bendruomenės narių ir bičiulių poezijos rinkinys „Žodžiu sparnuotu skelbiame gyvenimą” – labai originali knyga, kurioje 23 žmonių posmai. Juose autoriai atvirai kalba apie gyvenimą, priklausomybių praradimus, skausmą ir norą atsitiesti, keistis, kreipti žvilgsnius į Dievą, pateikia savo autobiografijas, nuoširdžiai rašo apie savo nuosmukius, asmenines žaizdas, alkoholį, narkotikų vartojimą. Sutikite, kad žodžiai apie tikėjimą ateitimi, suvirpančią sielą, kuri pajuto šilumą, norą gyventi be kaukių yra labai iškalbingi.
Knygelės sudarytojas ir redaktorius Valerijus Rudzinskas įvadiniame žodyje rašo: „Retai galima ką nors gera pasakyti apie narkomaną ar alkoholiką. Dažniausiai – tai sudaužyto likimo žmonės. Nemylimi, tačiau meilės besiilgintys. Neturintys jėgų nusimesti sunkaus priklausomybių kryžiaus, nelaimingieji, pažymėti mirties ženklu. Daugelis jų eina per gyvenimą, nepastebėdami gamtos dovanojamų stebuklų akiai ir širdžiai.”
Kunigas rašo nedrįstąs nė iš vieno priklausomo žmogaus reikalauti, kad jis savo gyvenimu įžiebtų meilės ar šventumo ugnį, tačiau laikąs jį šventu dėl kiekvienos blaivios dienos, nes žino, kokių sunkiai suvokiamų pastangų reikia išsaugoti blaivybę. Nesitiki jokių žygdarbių, nes šie žmonės, kurie trokšta keistis, kasdien atlieka žygdarbį.
Ar gali šiems žmonėms padėti vaistažolės? Kas jos, vien vienuolynų tradicija ar paprasčiausias suvokimas, kad vienas Dievo kūrinys gali padėti kitam? „Vaistažoles, kaip ir kitus daiktus, pašventiname, kad jos naudojantiems žmonėms duotų sveikatos, išlaisvintų nuo piktojo, visų negerovių. Viską, ką auginame, šventiname ir egzortuojame“, – sako Tėvas Valerijus Rudzinskas, paaiškindamas, kad vaistažolės yra viena iš Dievo veikimo formų.
Sekmadieniais po Mišių kunigas bendruomenėje atlieka išgydymo ir išlaisvinimo pamaldas, į kurias suplaukia daug žmonių ne tik iš aplinkinių kaimų, bet ir didžiųjų šalies miestų. Kokia šios vietovės trauka įsitikinome apsilankę eilinio laisvadienio popietę. Jauna šeima atvežė palaiminti dažnai sergantį pusės metų kūdikį, kita – tiesiog pasitarti, kelios – pasivaikščioti gražioje erdvėje. Pamatėme ir du buvusius reabilitacijos centro lankytojus, jau gyvenančius savarankišką blaivų gyvenimą. Jiems bendruomenė daug kuo yra ir namai, ir tėvas bei motina.